به پایگاه اطلاع رسانی شهدای تاسوکی، شهدای ترور استان سیستان و بلوچستان خوش آمدید

عناوین اصلی
صفحه نخست
سيستان
شهداي روحانی
شهداي فاجعه تاسوكي
روايت تاسوكي
بیانیه ها و گلایه ها
فيلم فاجعه تاسوكي
شهدای مسجد علی بن ابیطالب
شهدای مسجد جامع
شهدای پیشین
شهدای تاسوعا چابهار
شهدای ایران
شهدای جهان اسلام
نكته ها
اخبار
يادداشت
گالري تصاوير
نقشه پايگاه
تماس با ما
پیوندها
 
صفحه نخست arrow شهداي فاجعه تاسوكي arrow نکته ها قسمت دوم
آیت الله العظمی صانعی
(در مورد فاجعه تاسوکی) در اسلام ترور و فتك حرام و ممنوع است و اسلام از ابتدا با ترور مخالف بوده و هست.
 
 
نکته ها قسمت دوم چاپ ارسال
نگارش یافته توسط tasooki   
20 اسفند 1385 ساعت 22:39

 
1- سوره المائدة ، آيه 32

« مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاتْهُمْ رُسُلُنَا بِالبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِكَ فِي الأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ »
به اين سبب بر بنى اسرائيل لازم و مقرّر كرديم كه هر كس انسانى را جز براى حق،[قصاص] يا بدون آنكه فسادى در زمين كرده باشد، بكشد، چنان است كه همه انسان ها را كشته، و هر كس انسانى را از مرگ برهاند و زنده بدارد، گويى همه انسان ها را زنده داشته است. و يقيناً پيامبران دلايل روشنى براى بنى اسرائيل آوردند، سپس بسيارى از آنان بعد از آن در روى زمين به [تجاوز از حدود حقّ و فساد و] زياده روى برخاستند.

2- سوره المائدة، آيه 8:
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ إعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ »
اى اهل ايمان! همواره [در همه امور] قيام كننده براى خدا و گواهان به عدل و داد باشيد. و نبايد دشمنى با گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نورزيد؛ عدالت كنيد كه آن به پرهيزكارى نزديك تر است. و از خدا پروا كنيد؛ زيرا خدا به آنچه انجام مي دهيد آگاه است.

3- امام علی (علیه السلام):
« لايَتْرُكُ النّاسُ شَيْئاً مِنْ اَمْرِ دينِهِمْ لاِسْتِصْلاح ِ دُنْياهُمْ، اِلاّ فَتَحَ اللّهُ عَلَيْهِمْ ما هُوَ اَضَرُّ مِنْهُ »
مردم چيزى از برنامه دينشان را براى بهبود دنيايشان ترك نمى كنند، مگر آن كه خداوند زيانبارتر از آن را در كف دستشان مى نهد.

4- دیدگاه علمای اسلام درباره ترور:
اسلام از ابتدا با ترور مخالف بوده و هست. نمونه ی روشن آن را مي توان در حركت جناب مسلم بن عقيل (عليه السلام) فرستاده خاص حضرت اباعبدالله الحسين (عليه السلام) به كوفه يافت. آن جا كه عبيد الله بن زياد را در منزل شريك ابن اعور مي توانست ترور كند و نكرد .وقتي شريك از ايشان سؤال كرد: چرا ابن زياد را نكشتي؟ حضرت مسلم پاسخ داد: به خاطر حديثي كه از پيامبر (صلي الله عليه و آله) روايت شده است كه فرمودند: « الايمان قيد الفتك» مرد با ايمان كسي را به فتك و ترور نمي كشد. جناب مسلم بن عقيل عليه السلام نخواست حتي به خاطر پيروزي در مأموريت، حكمي از احكام دين را نقض كند. اسلام ترور را به طور كلي مردود مي داند.

5- شیخ بهایی:
قول صحیح این است که قرآن عظیم از هر گونه افزوده شدن یا کاهش یافتن محفوظ است.
(راهی به سوی وحدت اسلامی، ص 98)

6- آیت الله شهید مطهری:
مخالفین اتحاد مسلمین برای این که از وحدت اسلامی، مفهومی غیر منطقی و غیر علمی بسازند آن را وحدت مذهبی توجیه می کنند... حال آن که علمای بزرگ اسلامی قصد ندارند که همه را شیعه و یا سنی کنند، بلکه غرض متشکل کردن مسلمانان است در یک صف واحد.

7- شیخ حسنین محمد مخلوف:
اصلاح افکار، پاک کردن دل ها از افکار و کینه ها و دشمنی ها، دعوت به الفت و همبستگی و رجوع به سرچشمه های اولیه ی پاک دین، اساس و پایه ی رستگاری این امت است.
(همبستگی مذاهب اسلامی، ص 221)

8- فرازی از استراژی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:
تقریب عبارت است از نزدیک شدن پیروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت یکدیگر به منظور دست یابی به تألیف و اخوت دینی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی.
(در باره وحدت و تقریب، ص 218)

9- سوره النحل، آيه 125:
« ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ »
[مردم را] با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن، و با آنان به نيكوترين شيوه به بحث [و مجادله] بپرداز، يقيناً پروردگارت به كسانى كه از راه او گمراه شده اند و نيز به راه يافتگان داناتر است.

10- علامه اقبال لاهوری:
فرد را ربط جماعت رحمت است
جوهر او را کمال از ملت است
پخته تر از گرمی صحبت شود
تا به معنی فرد هم ملت شود
وحدت او مستقیم از کثرت است
کثرت اندر وحدت او وحدت است

11- صدرالمتألهین:
نابود باد آن فلسفه و دانشی که قوانین و مطالب آن با کتاب و سنت مطابقت نداشته باشد.
(اسفار، ج 8، طبع جدید، ص 303)

12- شیخ محمد عبده:
پیشرفت یک کشور و ارتقای یک مملکت ارتباطی به برتری نژاد ندارد، بلکه به اتحاد و اتفاق ساکنان آن کشور ارتباط دارد.
(کتاب وحدت، ص 59)

13- عقاید و آرا ء در باره ی مذاهب آزاد است و هرگز رشته ی اخوت اسلامی را پاره نمی کند. هر چند که مباحثه ی علمی و مجادله ی کلامی به اوج خود برسد، سیره ی سلف و در رأ س آنها صحابه و تابعین همین بوده است.
(وحدت اسلامی، ص 14)

14- عبد الرحمن کواکبی:
توحید در هر ملتی منتشر گشت، زنجیر اسیری را در هم شکست و مسلمین از زمانی گرفتار شدند که کفران نعمت، ظلم به نفس و دیگران در ایشان شیوع یافت.
( طبیعت استبداد، ص 77)

15- شیخ محمد شلتوت:
دشمنان و استعمارگران نقاط ضعف ما را مغتنم می شمارند و از همین طریق ملل اسلامی مصر و عراق و ایران را که در حقیقت امت واحدی هستند از هم جدا می کنند.
(روزنامه ی الیقظه، 7 شعبان 1378 قمری)

16- علامه محمد جواد مغنیه:
عالم کسی است که هیچ تعصبی نسبت به رأیی علیه رأی دیگر به خرج ندهد، بلکه به هر گفته ای به عنوان تردید و سئوال نگاه کند و لو گویندگان آن زیاد و پیشینیان به آن ایمان داشته باشند.
( اسلام آیین همبستگی، ص 104)

17- روژه گاردی، فیلسوف مسلمان فرانسوی:
انقلاب امام خمینی تمدن اسلامی را مجداداً زنده کرد.
(فصلنامه ی حضور، شماره 20)

18- امام ابو حنفیه، پیشوای مذهب حنفی:
اگر چیزی بر خلاف احکام کتاب خدا و اخبار رسیده از پیامبر از من شنیدید به آن عمل نکنید.
(ندای وحدت، ص 383)

19- علامه سید محسن امین:
اتفاق و اتحاد باعث جلب عزت و اقتدار و اختلاف و نزاع موجب ضعف و ذلت است.
(توحید کلمه، ج 1، ص 187)

20- ام المؤمنین عایشه:
چون فاطمه بر رسول خدا وارد می شد آن حضرت به احترام او بر می خواست و او را در جای خود می نشانید.
(صحیح ترمذی، ج 2)

21- محقق حلی:
مسلمانان از هم ارث می برند؛ گرچه پیرو مذاهب مختلفی باشند.
(الشیعه بین الحقایق و الاوهام، ص 176)

22- امام محمد غزالی طوسی:
به کسی که دانسته منکری را انجام می دهد باید انذار داد و از سر مهر با او رفتار کرد و از درشتی در گفتار و رفتار با او پرهیز کرد و گناهکاری او را بدبختی خود شمرد چرا که مسلمانان چونان یک پیکرند. ( احیاء العلوم، ج 2، ص 312- 313)

23- امام خمینی:
برادران اهل سنت و تشیع لازم است که و حدتشان را هر چه بیشتر حفظ کنند، مطرح کردن شیعه و سنی بر خلاف اسلام است و فرقی بین شیعه و سنی نیست.
( توحید کلمه، ص 14)

24- رشید رضا:
علمای علم الاجتماع و سیاست مداران اسلامی و غیر اسلامی بر این باورند که تنها عنصر مددکار عرب در زمینه های فرهنگی و اجتماعی و روحی و پیشرفت در فرهنگ انسانی، دست یافتن به اتحاد اسلام بود و بس. ( مقدمه ی کتاب الاعتصام تألیف ابن احمد لخمی)

25- شیخ طوسی:
قرآن بزرگ ترین معجزه به شمار می رود و سخن در این که بر قرآن چیزی افزوده شده و از آن کاسته گردیده در شأن قرآن نیست.
(تفسیر التبیان، ج1، ص 2)

26- شیخ عبدالمجید سلیم:
نخست چیزی که بر ما جمعیت علما (اعم از شیعه و سنی) واجب می باشد این است که آنچه را وابسته به افتراق و پراکندگی است از اذهان مردم دور سازیم و صفحات روشن و طرح های اساسی و شریعت سهل اسلام را انتشار دهیم.
(رسالة الإسلام، سال چهارم، ش 2)

27- علامه سید محسن امین:
هر دو فرقه می بایست در بحث، فقط به ایراد دلائل علمی بپردازند و آداب شرعی را با طرف مقابل مراعات نمایند و از لعن و دشنام و اموری که باعث پراکندگی می گردد اجتناب ورزند.
(استراتژی وحدت، ص 288)

28- استاد محمد فکری ابو النصر:
خوشبختانه اهل سنت در دوست داشتن خاندان پیامبر و یاری و تقدیس آنان با شیعه هم سو می باشند.
(المراجعات، مقدمه، ص 9)

29- عمربن عبدالعزیز:
اگر از قاتلین حسین بودم و خدا مرا می بخشید و روانه ی بهشت می ساخت، وارد بهشت نمی شدم؛ زیرا که از روی پیامبر شرم می کردم.
(همبستگی مذاهب اسلامی، ص267)

30- امام صادق(علیه السلام):
بدان که مذهب صحیح در توحید، مذهب قرآن است. نه خدا را نفی کن و نه او را به چیزی تشبیه کن و از قرآن تجاوز نکنید که گمراه می شوید.
(اصول کافی،ج1)

31- پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله):
ای مردم همه ی شما فرزندان آدم هستید و آدم از خاک آفریده شده است، هیچ عربی بر غیر عربی برتری ندارد مگر به تقوی.
(تحف العقول، ص43)

32- رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای:
ما به فرقه های اسلامی نمی گوییم از عقاید مخصوص به خود دست بردارند، بلکه می گوییم آن چه میان مسلمین مشترک است، مهم تر و اساسی تر از موارد جزئی غیر مشترک است.
(چشمه ی نور، ص165)

33- آیت الله محمد حسین کاشف الغطاء:
هر کسی به یگانگی خدا و رسالت حضرت محمد (ص) شهادت دهد و دین خود را اسلام بداند مسلماً خون و مال و آبرویش محترم بوده و با سایر مسلمین برادر است.
(کتاب وحدت، ص 174)

34- حضرت عیسی مسیح (ع):
هنر آن نیست آنانی که تو را دوست دارند، دوست بداری، هنر آن است آنانی که تو را دوست ندارند، دوست داشته باشی.

35- پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله):
پاداش کسی که میان مردم صلح و آشتی برقرار می سازد هم چون کسی است که در جنگ مجاهده می نماید.
(کتاب وحدت، ص 71)

36- شیخ محمد غزالی:
دگرگونی سیاست حکومت ها اثری در عقیده داشته و مسلمین را به دو فرقه ی شیعه و سنی تقسیم نموده، با این وجود دو گروه به خدا و رسولش ایمان دارند و تفاوت در احکام تشیع و تسنن باعث رد همه ی مذاهب نیست.
(ندای وحدت، ص 480)

37- آیت الله شهید مطهری:
استعمار برای این که اصل «تفرقه بینداز و حکومت کن» را اجرا کند، راهی از این بهتر ندید که اقوام و ملل اسلامی را متوجه قومیت، ملیت و نژادشان بکند و آن ها را سرگرم افتخارات موهوم نماید. (خدمات متقابل اسلام و ایران، ص35)

38- امام رضا (علیه السلام):
نصف عقل آدمی اظهار دوستی و محبت نسبت به عموم مردم است.
(وسائل الشیعه، ج3، ص207)

39- پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله):
مسلمان کسی است که مسلمانان دیگر از دست و زبانش در امان باشند.
(صحیح بخاری، ج1، ص201)

40- جیمز بریستد، مورخ غربی:
دوران اسلامی در اسپانیا بزرگ ترین عامل تمدن در اروپا است و شکست مسلمانان در اسپانیا به منزله ی شکست تمدن در برابر توحش است.
(اسلام و جهان معاصر، ص100)

41- شیخ محمود شلتوت:
دشمنان اسلام به وسایل مختلف، آموزش مسایل دینی را به عهده گرفتند و دامنه ی آن را بر اهلش تنگ ساختند و اهل علم را به نزاع و اختلاف در آن مشغول کردند و مسایل مجهول و مشکوک را رونق دادند.
(همبستگی مذاهب اسلامی، ص139)

42- علامه شرف الدین:
بسیاری از اختلافات شیعه و سنی پایه ی درستی ندارد، بلکه سرچشمه ی آنها دروغ ها، اتهامات و تبلیغاتی است که در شرایط زمانی خاصی مطرح شده و قدرت های سیاسی گذشته آنها را اشاعه داده اند.
(المراجعات، ص175)

43- علامه شرف الدین:
دانشمندان پیشین همواره به شاگردان خود توصیه می کردند که فقط به منابع و مصادر معتبر توجه کنند. توصیه می کردند که اگر می خواهید به حقیقت یک مذهب برسید و دست خوش خیالات نشوید، حتماً به منابع اصلی آن مذهب رجوع کنید.
(کتاب وحدت، ص235)



44- شیخ محمد زهره:
وضع سرزمین اسلامی باید به گونه ای باشد که هر گاه وارد آن شوی، پنداری که به میان خانواده ی خود آمده ای و لو این که زبان های ما حصول تفاهم را بین ما دشوار کند، زیرا باطن ها به تفاهم رسیده اند.
(توحید کلمه، ج1، ص 154)

45- امام سید موسی صدر:
علت اساسی دوری مذاهب اسلامی، عدم آگاهی و شناخت مسلمانان از یکدیگر است.
(رسالت انقلاب اسلامی ایران در توحید کلمه، ص36)

46- علامه محمد تقی جعفری:
ادعای کسانی که گمان می کنند اسلام به زور شمشیر پیش رفته است، باطل است. چگونه می توان باور کرد که فقط به زور چند قبضه شمشیر زنگ زده ی اعراب برهنه، دو امپراطوری بزرگ و تا بن دندان مسلح ایران و روم فتح شود؟
(استراتژی وحدت، ص15)

47- امام صادق (علیه السلام):
هر حدیثی که موافق قرآن نباشد، ساختگی است.
(گزیده ی اصول کافی، ج1، ص25)

48- شیخ محمد غزالی:
خیلی متأسفم از این که نه برخی نسنجیده گو، بلکه بعضی که تهمت را به راحتی و بدون توجه به عواقب آن به زبان می آورند، با اخلاق بیمار خود به صحنه ی متفکرین اسلامی داخل شده و بدترین و زشت ترین وصله را به دامن اسلام و امت اسلامی چسبانیده اند.
(دفاع از عقیده و شریعت، ص 264 )

49- عبدالمتعال صعیدی:
علی(ع) اولین بنیان گذار تقریب بین مذاهب است.
(همبستگی مذاهب اسلامی ، ص245)

50- لقمان حکیم:
پسرم! اگر مالی نداشتی که با آن صله ی رحم کنی و بر برادران تفضل نمایی، حسن خلق و روی خوش داشته باش، چون کسی که حسن خلق دارد اخیار او را دوست می دارند و فجار از او دوری می نمایند.
(تفسیر المیزان، ج16، ص 353)

51- امام علی (علیه السلام):
کسی که خود را پیشوای مردم قرار دهد، باید پیش از آن که به تعلیم دیگری بپردازد، به تعلیم خویشتن اقدام نماید و بیش از آن که مردم را با زبان ادب کند با کردارش ادب نماید.
(نهج البلاغه، شرح محمد عبده، ج3، ص 167)

52- سید جمال الدین اسد آبادی:
تعصب دینی را برای ایجاد وحدت کلمه و به هم پیوستگی اقوام مختلف اسلامی به کار ببرید و باید هر کدام از شما دست برادر مسلمان خود را بگیرد و او را از گرداب فساد و جهل بیرون کشیده و به نردبان کمال برساند.
(عروةالوثقی، ص 144)

53- امام علی(علیه السلام):
تنها جاهل است که شیفته ی رأی خویش است.

54- آیت الله العظمی بروجردی:
از خدای تعالی می خواهم که بی اطلاعی و جدایی و پراکندگی مسلمانان را نسبت به یکدیگر، به معرفت و شناخت واقعی و محبت و همبستگی مبدل سازد.
(مشعل اتحاد، ص 154)

55- امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه):
برای تعجیل در فرج بسیار دعا کنید، که مایه ی گشایش در کار شماست.
(کمال الدین، ص 485)

56- امام هادی(علیه السلام):
هر که بذر خوبی بکارد، شادمانی بدرود، و هر که تخم بدی بیفشاند، پشیمانی بدرود.
(بحارالأنوار، ج 78، ص 373 )

57- امام جواد(علیه السلام):
هر که کار زشتی را نیک بشمارد، در آن کار شریک است.
(بحارالأنوار، ج 75، ص 82)

58- امام علی(علیه السلام):
هر کس از کسی طلب هدایت کند که اهل آن نیست، گمراه می شود.
(غررالحکم و دررالکلم، ح8501 )


تعداد مشاهده :6706 | چاپ | ارسال

اولين نظر را شما بدهيد
نظرات RSS

اظهار نظر کنید
  • لطفا موضوع نظر را مرتبط با موضوع متن انتخاب کنید.
  • درگیریهای لفظی شخصی حذف خواهد شد.
  • لطفا از قسمت نظرات جهت تبلیغ سایت یا بلاگ خود استفاده نکنید . اینگونه نظرها حذف خواهد شد.
  • فقط کافیست که مرورگر خود را Refresh کنید تا کد امنیتی جدید ظاهر شود قبل از اینکه بر روی کلید 'ارسال' کلیک کنید
  • به خاطر داشته باشید که این کار فقط وقتی نیاز میشود که شما کد امنیتی را اشتباه وارد کرده باشید.
نام :*
پست الکترونیکی :
آدرس سایت یا بلاگ :
موضوع :
BBCode:Web AddressEmail AddressBold TextItalic TextUnderlined TextQuoteCodeOpen ListList ItemClose List
متن نظر :*



کد رمز :* Code
اگر نظر جدیدی وارد شد به پست الکترونیکی من فرستاده شود.

 
< بعد
 
Advertisement
تازه هاي سايت
لینک Rss مطالب